De Bouwstenen van onderwijs ontwikkeling
Wat geef je de studenten mee als onderwijs instellingen en het bedrijfsleven hebben andere prioriteiten hebben? En wat zijn de verschillen tussen ontwikkeling, leerdoelen en toegepaste kennis.
Er komt veel kijken bij het ontwikkelen van onderwijs trajecten, en een gedeeld overzicht en doel voor alle betrokken partijen is stap 1.

Ik werd voor dit project gevraagd vanuit de realisatie dat gesprekken keer op keer verzanden in discussies over details. Het ontwikkelen en aansturen van onderwijs trajecten is een complexe uitdaging omdat er veel verschillende kennis gebieden en partijen samen gebracht moeten worden, terwijl iedere partij een eigen perspectief en prioriteiten mee neemt.
Tijdens de initiële workshop werd al snel duidelijk dat de uitdaging lag in het prioriteren en organiseren van een zee van kennis en specialisme. Door het ontwikkelen van metaforen konden we spelen met verschillende manieren om de kennis en perspectieven te structureren.
De uiteindelijke metafoor van een brug tussen kennis instituten en het bedrijfsleven maakt het mogelijk om het gesprek aan te gaan zonder gezamenlijke doelen over het hoofd te zien.
Hierin word de ontwikkeling van de studenten centraal gezet, ondersteund door theoretische en praktische leerdoelen. Dit proces moet worden opgebouwd vanaf een aantal wetenschappelijke en organisatorische principes om een vooruitstrevende cultuur en te waarborgen.